czwartek, 19 wrzesień 2013 23:50

MINISTER KRYSTYNA SZUMILAS ZAPOWIADA „PRZEWRÓT KOPERNIKAŃSKI"

Napisał 
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

W nowoczesnej szkole dzieci uczą się myślenia, analizowania i wyciągania wniosków. Taka szkoła wykorzystuje do tego doświadczenia, bo jeśli dziecko samodzielnie zaprojektuje i przeprowadzi doświadczenie i wyciągnie z niego wnioski, zdobytą w ten sposób wiedzę na pewno zapamięta - powiedziała Krystyna Szumilas, minister edukacji narodowej podczas dzisiejszej (19 września) konferencji prasowej prezentującej projekt „Przewrót kopernikański", realizowany przez Centrum Nauki Kopernik.

Głównym celem projektu jest podniesienie umiejętności i kompetencji nauczycieli przedmiotów przyrodniczych (chemia, fizyka, biologia, geografia) w zakresie prowadzenia lekcji z wykorzystaniem metody badawczej. Jest on skierowany do nauczycieli, ale ostateczni beneficjenci projektu to uczniowie, dla których lekcje przyrody będą prowadzone nowymi metodami - z wykorzystaniem zestawów edukacyjnych, ćwiczeń i doświadczeń. W projekcie w szczególności zostaną uwzględnione potrzeby i możliwości edukacyjne uczniów klas IV-VI.

fot 0004

Ponadto projekt systemowy realizowany przez CNK dla Ministerstwa Edukacji Narodowej umożliwi określenie standardów wyposażenia pracowni przyrodniczych w szkołach podstawowych. MEN wybrało CNK jako partnera do realizacji tego projektu ze względu na dotychczasowe sukcesy tej instytucji w działaniach na rzecz popularyzacji edukacji przyrodniczej i przeznaczyło na ten cel ok. 2,5 mln zł. Środki na wyposażenie pracowni zostaną ujęte w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych w latach 2014-2020.

fot 0010

Podczas konferencji, która odbyła się w warszawskiej Szkole Podstawowej nr 202, Robert Firmhofer, dyrektor Centrum Nauki Kopernik podkreślił, że CNK od początku swojego istnienia prowadzi różnorodne działania edukacyjne. - Podjęliśmy to poważne wyzwanie ze strony MEN ze względu na doświadczenia naszej współpracy z nauczycielami. Obejmuje ona projekty mające na celu upowszechnianie aktywnych metod pracy z uczniem, a także wymianę wiedzy i doświadczeń między nauczycielami, naukowcami oraz reprezentantami innych środowisk zaangażowanych w zmianę systemu edukacji - powiedział dyrektor Robert Firmhofer.

fot 0016

Minister Krystyna Szumilas i dyrektor Robert Firmhofer wzięli następnie udział, wraz z uczniami Szkoły Podstawowej nr 202, w kilku doświadczeniach, które pozwoliły młodym ludziom poznać prawa przyrody nie z podręcznika, lecz poprzez samodzielnie wykonywane eksperymenty.

Projekt „Przewrót kopernikański" obejmie ok. 1.300 nauczycieli z całej Polski. W trakcie 30 warsztatów poznają oni metodę nauczania opartego na samodzielnym dochodzeniu do wiedzy (ang. IBSE: inquiry based science education) oraz metodę badawczą (stawianie hipotez oraz otwartych pytań, przeprowadzanie doświadczeń, obserwacje, wyciąganie wniosków). Nauczyciele wezmą też udział w 80 warsztatach w czterech specjalistycznych laboratoriach (biologicznym, chemicznym, fizycznym i robotycznym) w Centrum Nauki Kopernik.

fot 0022

Przygotowane zostaną również trzy rodzaje zestawów edukacyjnych (łącznie 750 zestawów materiałów i opisów doświadczeń, do wykorzystania przez nauczyciela i ucznia), które trafią do szkół. W trakcie warsztatów nauczyciele dowiedzą się, jak przeprowadzać lekcje z wykorzystaniem takich zestawów.

Projekt jest realizowany od lutego 2013 r. i potrwa do czerwca 2015 roku. Obejmuje pięć działań angażujących edukatorów z całej Polski: Nowa pracownia przyrody, Kopernik w pudełku, Kopernik w terenie, Nauczyciel odkrywcą oraz konferencje „Pokazać-Przekazać".

Realizowany pod hasłem „Przewrót kopernikański" projekt „Opracowanie i pilotaż aktywnych metod pracy nauczyciela z uczniem opartych na metodzie badawczej" jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego - Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Poddziałanie 3.3.3 - Modernizacja treści i metod kształcenia.

MEN

Media

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.